Verkan av samboavtal

Vi är sambos, har tidigare varit gifta med varandra och har gemensamma barn.

Kan vi i vårt samboavtal lägga till fri förfoganderätt som innebär att den av oss som överlever den andra får tillgodohavande i form av materiella tillgångar, banktillgodohavande och pensions/ livförsäkringar?

Och även får den andres del i (50/50 ägande) i hus och lägenhet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett samboavtal kan bara reglera vad som ska hända med den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget vid en eventuell separation. För att reglera vad ni önskar ska hända efter den enes bortgång krävs att ni upprättar ett inbördes testamente till förmån för den andre.

En vikte notis är dock att eftersom ni inte är gifta kommer barnen vara era arvingar, och inte den andre. De kan därmed även kräva ut sin laglott ur boet, trots testamentet. Detta är självklart inget som behöver göras och de kan avstå arvet i väntan på att den andre föräldern också ska gå bort.

Vill ni ha hjälp med det här eller djupare förklaring, kan ni kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare