Verkan av äktenskapsförord

I ett äktenskapord står min fars nya fru, vi hans enda barn. Huset vi växte upp i är enskild ägodel o ska ej utgå giftodel till henne av den. Juristen säger vi ärver 50% men ärver vi inte 100%??? Verkar underligt

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Enligt 7 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken kan makar genom ett så kallat äktenskapsförord avtala om att egendom som tillhör eller som kommer att tillfalla någon av makarna ska vara dennes enskilda egendom. Detta gör, så som du nämnt, att den egendom som äktenskapsförordet omfattar, enligt 10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken inte ska ingå i en framtida bodelning, då egendomen inte längre utgör så kallat giftorättsgods.

Om ett giltigt äktenskapsförord rörande huset har skrivits mellan din far och hans nya fru kommer därför huset inte att ingå i den bodelning som enligt 23 kapitlet 1 § Ärvdabalken ska göras om din far eller hans nya fru avlider. Detta leder till, om det är din far som avlider, att 100 % av huset kommer att ingå i din fars så kallade kvarlåtenskap, det vill säga den egendom som du och dina syskon kommer att ta arv ifrån.

Det bör dock noteras att äktenskapsförordet måste ha skrivits mellan din far och hans nya fru. Om det exempelvis skrevs mellan din far och din mor så slutade äktenskapsförordet att gälla i och med att deras äktenskap tog slut. Om din far inte skriver ett nytt äktenskapsförord mellan honom och hans nya fru kommer huset i hans nya äktenskap att vara giftorättsgods och därmed omfattas av en framtida bodelning. Vid en bodelning på grund av att din far avlider kommer ni då endast att ärva 50 % av huset.

Hoppas att detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare