Ventilkontrolls bevisvärde vid felparkering

Jag har fått en parkeringsbot (kontrollavgift) på min parkeringsplats som är knuten till min bostad i ett större hyreshusområde. Jag har ett årstillstånd utfärdat av bostadsbolage jag hyr bostaden av. Enligt skyltningen ska man flytta bilen minst en gång var sjunde dygn. Parkeringstillstånd utfärdas av bostadsbolaget Nyköpingshem men Q-park har skötsel och bevakning av parkeringsplatsen. Nu anförQ-park som bevis för p-boten att man fotograferat ventilerna på bilens däck två gånger med 10 dagars intervall och säger att däcken har samma fysiska läge vid bägge tillfällena och ger mig därför p-böter. Finns det rättsfall där den sortens bevisföring är prövade? Om inte - skulle såna bevis hålla i en rättsprövning. I mitt eget fall så är deras p-böter felaktig då jag flyttat bilen flera gånger mellan de två fototillfällen som Q-park hänvisar till.

Lawline svarar

Hej

Hovrätten har tidigare angett att ventilkontroller har ett högt bevisvärde i synnerhet om det finns fotobevis på kontrollen och inte enbart anteckningar om ventilernas läge.

Victor SundhRådgivare