Vem vräks vid andrahandsuthyrning?

Min bostadsförening har underrättat socialnämnden om upprepade störningar i min bostadsrätt som är uthyrd i andra hand med styrelsens tillåtelse. Problemet är att det är jag som har fått vräkningsförfarandet i mitt namn trots att jag bor i en helt annan stad. Vräkningsbrevet är kortfattat och berättar inte mer än att det är upprepade störningar och att risk för vräkning föreligger. Vad gäller egentligen, är det jag som vräks eller är det andrahandstagaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det är fråga om andrahandsuthyrning så är utgångspunkten att detta inte får ske utan utan hyresvärdens samtycke, 12 kap 39 § JB. Detta verkar ha gått till på rätt sätt enligt vad du beskriver. Detta innebär att förhållandet kommer se ut som följer:

- Hyresvärden (den egentliga) blir din hyresvärd. Hit betalar du hyra och du är skyldig att uppfylla de villkor och regler som är fastställda i hyresavtalet och som följer av lagen.

- Du blir däremot i praktiken hyresvärd för den andrahandsboende. Denna person betalar hyran till dig och har i praktiken sällan kontakt med den egentliga hyresvärden.

Du är alltså fortfarande skyldig att uppfylla dina skyldigheter gentemot hyresvärden, trots att lägenheten i sig upplåts till någon annan.

I 12 kap 42 § 6 p. JB står det stadgat att hyresvärden får säga upp avtalet (vräka) i det fall hyresgästen eller den person till vilken lägenheten är upplåten,andrahandshyresgästen, inte uppfyller vissa krav, till exempel att inte störa omgivningen, 12 kap 25 § JB. Först ska dock hyresgästen ges en chans till rättelse, vilket du nu fått i och med varningen du tilldelats.

I det fall detta upprepas så sägs alltså hyresavtalet mellan dig och hyresvärden upp, vilket innebär att du riskerar att vräkas ifall andrahandshyresgästen upprepar det potentiellt störande beteendet.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Konrad KabatRådgivare