FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/02/2017

Vem står risken vid borttappad försändelse?

Sålde för första gången en vara över blocket fast med ett direktbetalande via swish. Detta beror på att köparen bor i en annan stad. i min annons framgick ingenting om frakt eller liknande då det för mig inte var på d sätt jag tänkt sälja varan från början. Då köparen var den enda som inte prutade på ett redan bra pris gick jag med på det. Vi kom överens om att köparen står för frakt i form av frimärken vilket borde hamna på ca 180kr mellan tumme å pekfinger, då jag sålt desto mer varor med fraktkostander via tradera förr.

Inga krav på fraktsätt framkom från köparen, så jag skickade paketet som jag alltid gjort via tradera. Använde egen kartong och paketerade den med textil samt bubbelplast och tejpade och skrev köparens namn och adress på vänster sida ( högt upp) och min adress till höger ( långt ner) Vi vägde paketet ca 5kg och jag betalade ca 160 kr i frimärken,dels för lägre kostnad och dels för att det aldrig hänt nått konstigt innan. Man får frågan om man vill ha kvitto (för frimärkena) men kände inget behov av det. Nu har paketet inte kommit fram, så köparen ger mig till fredag att ge pengarna tillbaka annars går han till polis. så vad är jag skyldig till här? inga krav ställdes av köpare på fraktsätt, men kan jag bli dömd eller va tvungen att betala tillbaka både pengar för att min vara nu inte kommit fram enligt köparen? kan ej få bevisa "skickandet" pga fraktsätt, men då inga krav ställts av köpare, vad e mina rättigheter samt skyldigheter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köp mellan två privatpersoner regleras i köplagen (1990:931) KL

Jag uppfattar att ni inte avtalat något om fraktsättet, i sådant fall anses en vara avlämnad för transport till köparen när den lämnats över till transportören, vilken i det här fallet är Posten. 7 § KL

Risken för varan övergår på köparen när den lämnas över till Posten för transport. 13 § KL

Det är alltså köparen som står för risken i och med att du lämnat in paketet hos Posten. Du riskerar ingen straffrättslig påföljd för att Posten tappat bort ditt paket.

Tänk dock på att reklamera händelsen med Posten, så att en händelserapport kan upprättas.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare