FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/11/2017

Vem står risken för tårtan?

Hej vad gäller i detta fall. Ett företag beställde en tårta som den betalat för med avhämtning senast fre kl 18. Först på lördag morgon kommer företaget för att hämta den. Under natten hade det varit inbrott och tårtan var borta alt. inbrottstjuven åt upp den. Tänker att Köplagen gäller, men vem står risken, kan man anse att risken gått över på köparen då kunden inte hämtade tårtan i tid? Eller har säljaren enligt 72§ vårdplikt för tårtan i ett par dagar?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom det är ett företag som köpt tårtan är det riktigt att köplagen gäller och inte konsumentköplagen.

Precis som du är inne på handlar den här frågan om vem som står risken för varan, i det här fallet en tårta. Eftersom det har avtalats om vilken tid tårtan ska hämtas (fredag kl 18) och köparen inte har hämtat tårtan vid den tiden går risken över på köparen i enlighet med 13 § 2 st köplagen. Jag utgår ifrån att tårtan i fråga har märkts ut på något sätt och därigenom individualiserats. Det är ett måste för att risken ska gå över på köparen, 14 §.

Som du också är inne på har säljaren en vårdplikt enligt 72 § trots att risken för varan gått över till köparen. Säljaren måste enligt lagtexten vidta skäliga åtgärder för att tårtan inte ska förstöras. Min bedömning i det här fallet är att köparen exempelvis måste ställa tårtan i ett kylskåp och se till att butiken där tårtan förvaras är låst. Om de har skett ett inbrott i en låst butik innebär det inte att säljaren har försummat sin vårdplikt.

Sammanfattningsvis har alltså risken övergått till köparen eftersom tårtan inte hämtades den tid som man kommit överens om. Säljaren har visserligen en vårdplikt, men den innebär inte att säljaren får ansvara om det varit inbrott i en låst butik. I det här fallet verkar det alltså vara så att företaget som beställt tårtan också får ta förlusten.

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare