FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/12/2017

Vem står för skada på bostad som skett innan tillträdesdatumet?

Hej!

Om parkettgolvet i vardagsrummet var felfri vid visning men har hunnit fått skada pga använt fel medel på parkettgolvet vid städning fram till tillträdesdatum vem bär ansvaret?

En vecka innan tillträdesdatum har jag påpekat att städningen ej blivit utförd enl avtal. Säljaren har ljugit att de anlitat en städfirma men aldrig gjort det utan städat själva, då har mäklaren tagit på sig ansvaret för städningen och tagit hjälp till att anlita en städfirma som de samarbetar med. De städbolaget har konstaterat till mäklaren att det ej går att städa bort smutsen på parkettgolvet utan behöver poleras.

Mäklaren har då tagit på sig ansvaret att han ska förmedla detta till säljaren och meddelat oss med två alternativ, antingen ska säljaren stå för montering av ny golv eller att vi behåller golvet och får ersättning för vad det egentligen skulle kosta att lägga om golvet.

Mäklaren har ej återkommit och säljaren har nekat att stå för ersättning. Vad kan jag som köpare ha för rättigheter? Hur kan jag gå tillväga ?

Är så besviken på hur detta har skötts utav mäklaren och säljaren.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till lawline med dina frågor.

Först och främst ska konstateras att olika lagar används beroende på om det är en fastighet eller bostadsrätt du har köpt. Just i den här delen är lagarna mer eller mindre likvärdiga, men jag kommer hänvisa till båda lagarna för säkerhetsskull.

Om skadan på golvet har uppkommit efter köpet men innan tillträdet ansvarar säljare för skadan, förutsatt att tillträdet skett på avtalad tid, 4 kap. 12 § Jordabalken, 13 § Köplagen.

Om det är en fastighet har du då rätt till prisavdrag på köpet. Är det en bostadsrätt har du i det här fallet rätt att kräva att säljaren rättar till felet eller ger dig prisavdrag på köpet, 34, 35 och 37 § Köplagen. Detta eftersom du som jag förstått det omgående har anmärkt på felet och i överenskommelse med mäklaren begärt att säljaren ska rätta till felet.

Om skadan skett innan köpet, alltså mellan visningen och köpet, borde du ändå ha samma rättigheter som ovan eftersom köpet antagligen inte kan anses stämma överens med avtalet, 17 § Köplagen, 4 kap. 19 § Jordabalken. När det gäller fastighetsköp ställs det dock väldigt höga krav på besiktningen, så tiden mellan besiktningen och köpet kan spela in här. Har det gått lång tid där emellan kan det vara så att du hade förväntats kolla en sista gång på fastigheten innan köpet.

Förstår att du är besviken. Mitt råd till dig är att du informerar säljaren om dina rättigheter och dennes skyldigheter. Hjälper inte det skulle jag ta kontakt med en jurist som kan hjälpa dig vidare i processen att få dina juridiska rättigheter tillgodosedda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare