Vem står för att bostadsrätten är försedd med element?

Hej!

Jag köpte en lägenhet för ca 6 månader och har nu reagerat på att det är väldigt kallt. Jag kan se att det tidigare funnits ett element, som är borttaget, eftersom man fortfarande kan se ledningarna som sticker ut från väggen.

Troligen har elementet plockats bort i samband med att en balkong byggdes.

Föreningen säger att jag får ansvara för att betala ett nytt element och installera det. Min uppfattning är att värme och därmed element är föreningens ansvar. Värmen håller inte "folkhälsomyndighetens allmänna råd" som det ser ut nu.

Vems ansvar är det att se till att det är varmt nog i lägenheten, och i detta fall betalar för ett nytt element?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall aktualiseras bestämmelserna i bostadsrättslagen (jag utgår från det eftersom du anger att du "köpt en lägenhet).

Enligt 7:1 BrL är föreningen vid ditt tillträde skyldiga att tillhandahålla bostadsrätten i "sådant skick som enligt den allmänna uppfattningen är full brukbar för det avsedda ändamålet". Att din bostadsrätt inte har något element och således låg värme är inte godtagbart enligt ovannämnda lag.

Eftersom du uppmanat föreningen om att avhjälpa felet och de inte gjort det har du rätt att på föreningens bekostnad avhjälpa felet själv (7:2 BrL). Detta innebär att du får införskaffa element men att det är föreningen som får stå för kostnaden för detta. I sista meningen till 7:2 BrL anges det även att du har rätt till skälig nedsättning av hyran under den tiden bostadrätten varit i bristfälligt skick.

Vänligen,

Civan ÖztürkRådgivare