FrågaAVTALSRÄTTGåva16/11/2016

Vem som kan bevittna ett gåvobrev

Kan en EU medborgare från annat land än Sverige bevittna ett gåvobrev? Skriver man i så fall pass nummer istället för personnummer?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det finns ett lagstadgat krav på att en handling ska bevittnas måste vittnet uppfylla dels kraven i det aktuella lagrummet samt kraven i lag med särskilda bestämmelser angående vittne vid vissa rättshandlingar. Lagen stadgar att den som är över 15 år, har förmåga att förstå innebörden av bevittnandet samt inte själv berörs av rättshandlingen får vara ett vittne. Det finns alltså inget uttryckligt krav på att personen i fråga måste vara svensk medborgare, varför en EU-medborgare bör kunna bevittna ett gåvobrev. Det är då en god idé som du säger att skriva passnumret istället för personnumret för att kunna identifiera vittnet.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Zorba HållstenRådgivare