Vem som får skatteåterbäringen vid en bodelning

Hej

Jag och min fru står inför en skilsmässa. Hon har gjort alla skatteavdrag och hon fick tillbaka 18000 kr på skatten hon hävdar att det är hennes pengar vad är rätt i detta fall.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Äktenskapsskillnad och bodelning regleras i Äktenskapsbalken som du hittar https://lagen.nu/1987:230

Det som avgör vad som ska ingå i bodelningen är det datum som ni lämnade in om äktenskapsskillnad(ÄktB 9:2). Allt som ni ägde innan detta datum, med undantag för enskild egendom(ÄktB 7:1,2 och 10:1), ska ingå i bodelningen oavsett vem av som stod som ägare. Tillgångar och skulder som inträffat efter detta datum kommer inte omfattas av bodelningen.

Om skatteåterbäringen kommer först efter er ansökan om äktenskapsskillnad så kommer den alltså inte ingå i bodelningen.

Du får gärna återkomma om du har fler frågor!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare