FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende30/12/2017

Vem som betalar arrende påverkar inte delägarskapet

Jag och min syster står som varsin delagare till en sommarstuga på artenderad tomt vilkenpappa började artendera redan på 50talet. Nu gick han bort i höstas och min syster har de senaste åren skött betalningarna till artendatorn. Vi betalar lika mycket och jag ger min del till min syster.Vid ev tvist /en ev försäljning, har min syster mer rätt till mer av vinsten för att hon står som betalare(Namn adress personnummer) skulle du råda mig att även jag ska stå som betalare?

E

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vem som sköter de löpande inbetalningarna för arrende osv. påverkar inte delägarskapet i sommarstugan. Jag ser därför ingen anledning till att du behöver sköta betalningen istället för din syster. Om du äger 50% ska således 50% av vinsten tillfalla dig.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare