Vem skall upprätta en bouppteckning?

Hej. Min mor har avlidit och hon är sedan 15 år omgift. Jag undrar angående bodelning, hur funkar... Kallas jag och min syster? Får mammas man hitta personer som ska göra detta, eller gör begravningsbyrån detta? Och är det advokat eller vem gör sådant...?

Och en sak till.. Har förstått att det kan ta 3 månader innan bodelning, och under denna tid kan ju "boet" förändras radikalt. Går man tillbaka till dödsdatumet och kollar tillgångar då? Tänker främst på de olika konton som finns såklart.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

En bouppteckning skall upprättas och eventuella dödsbodelägare skall lokaliseras. Det mest naturliga är nog att det är den som har dödsboet i sin vård(i normal fallet är det maken/makan alt. någon nära släkting) som tar kontakt med dödsbodelägarna(Du och din syster är att betrakta som dödsbodelägare). I Sverige föreligger även en skyldighet att underrätta alla dödsbodelägare om dödsfallet! I normalfallet sker underrättelse av familjemedlemmar genom telefon alt. brev/email. Jag säga att samma sak nog gäller om det är en jurist som underrättar vederbörande!

Ni kan självfallet anlita någon som kan hjälpa er med bouppteckningen! Som Du själv säger skulle den hjälpen kunna komma ifrån en begravningsbyrå eller en jurist.

En bouppteckning skall i regel göras inom loppet av tre månader från att personen i fråga avlidit. Då denna bouppteckning görs utgår man ifrån värdet på de tillgångar som fanns i boet den dagen personen avled.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare