Vem ska stå för hyreskostnaden de dagar jag inte får tillträde pga att det är helgdag?

Hej!

Jag har skrivit kontrakt på en hyreslägenhet med inflyttning den 2018-04-01. Den 2018-04-01 är ju påskdagen i år vilket således innebär att jag inte kan flytta in/får tillträde förrän 2018-04-03. Min fråga är hur det blir med hyreskostanden för den 2018-04-01 och den 2018-04-02 - dagar då jag inte har tillträde till lägenheten men nuvarande hyresgäst fortfarande bor i lägenheten. Är det jag som ny hyresgäst eller nuvarande hyresgäst som ska stå för hyreskonstanden dessa 2 dagar?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Jordabalken (JB), mer specifikt 12 kap. som även brukar kallas Hyreslagen.

Du har helt rätt i att du först kommer få tillträde den 3 april 2018 pga att det infaller på en söndag och en helgdag. En hyresgäst är tvungen att flytta ut senast kl 12 på nästkommande vardag. Alltså ska du senast få tillträde till lägenheten kl 12 den 3 April 2018, (12 kap. 7§ JB).

Däremot så saknas tyvärr någon uttrycklig reglering för denna situation och det finns inte heller några rättsfall som behandlar problematiken. Sannolikt har den förra hyresgästens avtal sagts upp till 31 mars och då har denne och hyresvärden inte längre något hyresförhållande. Du däremot har ett hyreskontrakt som löper från 1 april och därmed lär även ansvaret för de överlappande dagarna falla på dig, trots att du inte fått tillträde. (Denna information finner du även på Hyresnämndens hemsida)

Mina tips till dig är:

- Prata med den förra hyresgästen, kanske kan denne flytta ut före trots dennes rätt till att flytta ut först den 3 april.

-Diskutera problematiken med din hyresvärd, kanske ni kan komma överens om något, även om du inte utifrån lagen har rätt till det. De vill ju trots allt ha nöjda hyresgäster.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare