Vem ska man stämma?

En häst har sålts via mellanhand men efter två månader har vi fortfarande inte fått betalt. Köparen har betalat till mellanhanden men han har i sin tur undvikit att betala oss trots skickade fakturer. Nu undviker mellanhanden all form av kontakt. Ska man stämma mellanhanden eller hämta hem hästen, som vi fortfarande äger då vi fortfarande har ägarpapper?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom det verkar som om det är mellanhanden ni har ert huvudsakliga avtalsförhållande är det mellanhanden ni ska rikta kravet mot. Det framgår inte riktigt hur avtalsförhållandet mellan er och mellanhanden, mellan er och köparen samt mellan mellanhanden och köparen är, men under vissa former kan det vara brottsligt att bara åka och ”hämta hem” hästen då ägarskapet kan ha gått över trots att ni har kvar de fysiska dokumenten.

Det jag rekommenderar är således att ni riktar ert krav mot mellanhanden. Har ni skickat fakturor, men han vägrar betala men har inte bestridit dem, kan ni överlämna ärendet till kronofogdemyndigheten för ett betalningsföreläggande. Har fakturan förfallit finns även utrymme för att väcka talan mot (stämma) mellanhanden i tingsrätt.

Vill du ha hjälp med stämningen eller kontakten med kronofogden kan Lawlines jurister hjälpa dig. Du når dem enkelt på www.lawline.se/boka.

Jag önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Anonym AnonymRådgivare