FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/04/2017

Vem ska betala TV-avgift?

Om en förening betalar TV-licens, måste jag då, som medlem på samma adress, betala TV-avgift?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 2 a § i lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst ska den som är innehavare av en TV mottagare betala radio- och TV-avgift. Vad som avses med en TV mottagare definieras i 2 § i samma lag och inbegriper "sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål". Med andra ord, är du innehavare av en TV även om du inte använder den som TV så ska du betala radio- och TV-avgift.

Tv-licensen är vidare knuten till TV-mottagarens hushåll och inte till adressen. Dvs. att alla hushåll som innehar en TV-mottagare ska betala TV-avgift. Detta framgår av 3 § i tidigare nämnda lag. Det spelar således för din del ingen roll att föreningen betalar TV-avgift för skyldigheten att betala TV-avgift är knuten till varje hushåll som innehar en TV-mottagare. Detta betyder vidare att om ett hushåll har flera TV-mottagare så behöver de dockendast betala en TV-avgift.

Sammantaget så kan man förenklat säga, har du en TV-mottagare i ditt hushåll och ingen annan i hushållet redan betalar TV-avgift (observera hushållet och inte adressen) så är du skyldig att betala TV-avgift.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna som du har några vidare funderingar.

Louise KjellbergRådgivare