Vem övertar/kan överta vårdnaden av barn?

Hej. Jag är en pappa som är ensamvårdnad till min 8 ring dotter sedan 2 år. under det här tid mamman har inte träffat barnet regelbundet. Om jag avled, kan min befintlig fru få vårdnaden? jag och in fru har 2 andra barn som är halvsystrar till min 8 årings dotter.

Tack i förand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att barnets andra förälder ska få vårdnaden (på hans/hennes ansökan eller socialnämndens anmälan), enligt 6 kap. 9 § 2 st. föräldrabalken (FB). Om det efter en helhetsbedömning, med barnets bästa som grund för bedömningen, framstår som olämpligt att utse den andra föräldern som vårdnadshavare kan vårdnaden överlämnas till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Se 6:9 2 st. FB, https://lagen.nu/1949:381#K6P9S2

Vid en bedömning om en särskilt förordnad vårdnadshavare ska utses tar man hänsyn till om personen/personerna kan ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran, enligt 6 kap. 10a § 1 st. FB. Se 6:10a 1 st. FB, https://lagen.nu/1949:381#K6P10aS1

I det enskilda fallet tar man hänsyn till bl.a. barnets ålder och utveckling samt den personliga anknytningen till den tilltänkta vårdnadshavaren, enligt förarbetena. Det vanliga brukar vara att någon med släktrelation till barnet blir vårdnadshavare, men det är inte helt säkert. Att mamman till barnet inte har träffat barnet regelbundet kan påverka helhetsbedömningen. Om din dotter bor med dig, din fru och dina andra barn kan även det påverka helhetsbedömningen.

Du kan även önska att en viss person tar över vårdnaden av ditt barn om du avlider, enligt 6 kap. 10a § 4 st. FB. För att en förälders önskemål om vårdnadshavare ska ha betydelse krävs det oftast att föräldern var vårdnadshavare innan dödsfallet, enligt förarbetena. Se 6:10a 4 st. FB, https://lagen.nu/1949:381#K6P10aS4

Kort sagt så gör rätten en bedömning om vem som är den bäst lämpade vårdnadshavaren till barnet utifrån barnets bästa och dina önskemål som ensam vårdnadshavare kan påverka bedömningen.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare