Vem leder förundersökning mot minderårig?

Hur vet jag vem som leder förundersökningen när det gäller barn under 15 respektive 18? Är det skillnad på dessa åldersgrupper.

Till exempel skadegörelse, vi har en 14, 17 och 21 åring som är skäligen misstänkt. På vilket sätt skall utredningen genomföras i respektive fall och av vem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under 18 år

I de fall någon är under 18 år ska lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare tillämpas. Förundersökningar mot någon som inte fyllt 18 år, ska ledas av en åklagare eller en polis som är särskild lämpad för uppgiften, (2 §). Om fängelse kan följa av brottet, ska förundersökningen bedrivas skyndsamt (4 §). I de fall det gäller användning av tvångsmedel mot underårig finns det bara särreglering av häktning. Övriga tvångsmedel finns det inga bestämmelser om, och därmed gäller alltså de regler som finns i rättegångsbalken om tvångsmedel.

Över 18 år

I de fall någon är över 18 år, ska även i sådana fall förundersökningen ledas av åklagare eller en polis (23 kap. 3 § 1 st rättegångsbalken).

Råd

Jag får råda dig att kontakta polisen för att få på vem som faktiskt leder förundersökningen.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare