Vem kan teckan hyresavtal?

hej! jag vill hyra en lägenhet men jag vet inte vad krävs för att skriva ett kontrakt, också om jag inte kan betala hyran i tiden i en månad hur ser hyresvärden på det?

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor

För att ingå ett hyresavtal krävs för det första att du har rättslig handlingsförmåga vilket betyder att du själv kan sluta avtal. Rättslig handlingsförmåga har de flesta vuxna (över 18 år) men vissa har en begränsad rättshandlingsförmåga exempelvis om de har en psykisk sjukdom, är ställd under förvaltarskap eller är i konkurs.

Hyresavtalet ska vara skriftligt om någon av parterna (hyresvärden eller hyresgästen) begär det, detta är också det vanligaste. Se Jordabalkens 12 kap. 2§ (kallas ofta för hyreslagen).

Att betala hyra för lägenheten är en grundläggande del av avtalet och ska betalas i förskott, sista vardagen varje månad (12 kap 20§ hyreslagen).
Om hyresgästen inte betalar hyran senaste en vecka efter förfallodagen för hyran (sista vardagen föregående månad) är det grund för förverkande av hyresavtalet, vilket betyder att hyresvärden får avsluta hyresavtalet direkt utan uppsägningstid.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare