Vem kan ansöka om ett bolags konkurs?

Hej.

Min far och jag har varit delägare i ett AB 50/50 hans sambo sitter med i styrelsen.

Utan min vetskap har han satt bolaget i KK. En bolag som gått att rädda

Har han och hans sambo rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att försättas i konkurs krävs att bolaget inte kan betala sina skulder och att detta tillstånd inte är tillfälligt (1 kap 2 § 2 stycket konkurslagen; kronofogden). Bolaget själv kan ansöka om konkurs, likväl som en gäldenär (2 kap 1 § konkurslagen; domstolen). Det är däremot tingsrätten som försätter bolaget i konkurs (domstolen).

I ditt fall verkar det som att din far har haft behörighet att ansöka om konkurs å bolagets vägnar, vilket gör att han därmed har rätt att göra så.

Om du tror att något inte har gått rätt till så kan det vara aktuellt att överklaga, viktigt här är dock att poängtera att ett konkursbeslut inte kan återkallas (2 kap 22 § konkurslagen). Skatteverket redogör för viktiga punkter vid en överklagan.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på dina frågor, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare