FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/10/2017

Vem har rätt till en gemensam bostad vid en separation som sambos?

Hej,

Jag och min sambo flyttade i augusti in i en gemensam hyreslägenhet. Det var mina Köpoäng som gjorde att vi fick den. Vi båda står skrivna på hyreskontraktet.

Vi ska nu gå isär, och min sambo bråkar om att det är han som borde bo kvar. Dock uttrycker han ändå att det är han som ska flytta ut, men känns inte i nulöget som att han kommer göra detta då han inte heller aktivt söker lägenhet.

Jag kommer med argumentet att det var mina Köpoäng som jag tjänat ihop under 3 års tid som gjorde att vi fick lägenheten, och att jag då har större rätt att bo kvar. Jag har även två katter.

Jag har även denna månad varit den enda som betalat hyra, han har inte bidragit till hyran.

Dock har jag familj i samma län, vilket inte han har. Jag har fast anställning, han har lärlingsanställning, men vi får ut lika mycket varje månad.

Så min fråga är hur går jag tillväga? Är det jag som har rätt att bo kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en separation som sambos behöver ingen bodelning göras (vilket innebär att man delar upp den gemensamma egendomen). Är det dock svårt att veta vem som har rätt till sakerna och någon sambo begär bodelning ska de gemensamma egendomarna fördelas. Då är det framförallt en gemensam bostad och gemensamma möbler som fördelas mellan er.

Om lägenheten ska ses som er gemensamma bostad:
När man gör bedömningen om en bostad är gemensam eller ej kollar man på när och varför bostaden införskaffades. Är det så att bostaden har skaffats för att man bägge två ska använda den och den införskaffades under tiden man var sambos ska det räknas som gemensam bostad (5 § sambolagen). Det kan alltså vara en gemensam bostad även om bara den ena sambon står på hyreskontraktet eller en persons köpoäng har använts. Genom din fråga tolkar jag det som att ni bägge ser det som er gemensamma bostad.

Vem som har bäst rätt:
Den sambo som bäst behöver bostaden har rätt till att få egendomen på sin lott när man gör fördelningen (16 § 2 st. sambolagen). För att den ena sambon ska få överta den gemensamma bostaden ska det först och främst vara skäligt. Sedan måste man kolla på vem som har bäst rätt till bostaden. Faktorer som kan väga in kan vara tillexempel om en sambo är gravid eller om det finns barn i hushållet och det är den ena som ska ha vårdnaden om barnet. I viss mån kan man också ta i beaktning hur möjligheterna ser ut att skaffa en ny bostad. Det är svårt att säga om du har bäst rätt till bostaden enbart med anledning att det var dina köpoäng då alla omständigheter som är relevanta ska vägas in så som att din sambo kan ha svårt att hitta en ny bostad.

Vad du kan göra:
Är det så att ni inte kommer överens om vem som ska få rätt till er gemensamma bostad har du möjlighet att ansöka hos domstolen att få en bodelningsförrättare som hjälper till med det (26 § sambolagen och 17 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare