FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/05/2017

Vem har rätt till bostaden när samboförhållandet upplöses?

Jag och sambo bor ihop i 15 år på hyresrätt men bara sambo som har kontraktet. Har sambo rätt att bara sparkar ut mig från lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Om du och sambon gemensamt införskaffat lägenheten när ni ingick förhållandet har den sambon som bäst behöver bostaden rätt till den. Det spelar därför inte så stor roll vem av er som står på kontraktet när det gäller hyresrätt. Det betyder att ingen kan kastas ut innan detta är utrett.

Skulle det vara så att din sambo redan hyrde lägenheten innan ni flyttade samman kan du ändå har rätt till lägenheten före honom om det finns särskilda skäl för det. Ett sådant skäl kan vara att du har barn, eller att ni har gemensamma barn som ska bo med dig. Det finns också andra skäl till att du skulle kunna ha bättre rätt till bostaden men bedömningen görs individuellt.

Om du flyttar från lägenheten måste du inom tre månader göra ditt anspråk på bostaden.
Gemensam bostad och bohag (sådant som finns i hemmet som ni gemensamt skaffat) utgör samboegendom och delas lika.

Om ni inte kan komma överens om hur ni ska dela upp bostaden och allt det som ingår, så kan du ansöka om bodelning. En bodelningsförrättare värderar då samboegendomen och ser till att ni får lika. Detta ansöker du om hos tingsrätten och kostnaden för det delas mellan er.

Jag rekommenderar dig att göra en sådan ansökan hos tingsrätten för att du inte ska bli orättvist fördelad då ni varit sammanboende under så lång tid.

Du är välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor eller följdfråga gällande detta.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare