Vem har rätt till bostaden när en sambo avlider?

Hej. Jag och min sambo har precis köpt ett radhus. Min sambo har en son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan helg. Nu undrar jag vad som händer med vårt radhus om min sambo skulle dö?

Lawline svarar

Hej!

Om en sambo dör upphör samboförhållandet 2 § Sambolagen https://lagen.nu/2003:376. Fastigheten ses som gemensam bostad enligt 5 § och ingår därför i bodelningen, tillsammans med bohag, som ska ske när samboförhållandet upphör. Om en sambo dör är det endast den efterlevande sambon som kan begära bodelning. Den efterlevande sambon har övertagande rätt till bostaden som köper ut den avlidnes del av bostaden 18 §. Den avlidnes barn har inte rätt till bostaden.

Det finns även en möjlighet att skriva samboavtal enligt 9 §, vilket innebär att ovanstående regler kan bli inaktuella.

Jennifer RönnerhedRådgivare