FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/04/2017

Vem har bäst rätt till bostaden vid bodelning mellan sambos?

Jag och min sambo ska separera. Vi bor för nuvarande i en hyreslägenhet där bara han står på kontraktet (jag har skulder). Vi flyttade in i den tillsammans, och bodde ihop i en annan lägenhet innan. Nu vill han behålla lägenheten och säger att jag inte har någon chans till den, men vad jag förstått bör den som behöver den mest få den? Han har kontakter på orten då han är uppvuxen här, jag är inflyttad. Han har familj här, jag har ingen. Jag har skulder och har således liten chans att få en ny lägenhet. Jag har fast jobb 80 meter från bostaden. Har jag störst rätt till den, är det värt för mig att kontakta ett juridiskt ombud? Det känns löjligt för en hyreslägenhet med ett rum och kök men jag har verkligen ingen chans att få en annan lägenhet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med ditt svar!

Vad som räknas som gemensam bostad:

När man gör bedömningen om en bostad är gemensam eller ej kollar man på när och varför bostaden införskaffades. Är det så att bostaden har skaffats för att man bägge två ska använda den och den införskaffades under tiden man var sambos ska det räknas som gemensam bostad (3 § sambolagen). Det kan alltså vara en gemensam bostad även om bara den ena sambon står på hyreskontraktet (7 § sambolagen). I ditt fall måste man kolla på varför lägenheten hyrdes. Är det så att ni redan var sambos innan som du skriver och tanken var att det skulle bli er gemensamma har ni som utgångsläge lika mycket rätt till lägenheten. Ska man då separera ska en bodelning ske och man kollar på vad det finns som är samboegendom vilket kan vara gemensam bostad och bohag (3 § sambolagen).

Vem som har bäst rätt till en bostad:

När en bodelning sker ska samboegendomen delas mellan er på respektive lotter och då har, som du säger, den sambo som bäst behöver bostaden rätt till att få egendomen på sin lott när man gör fördelningen (16 § 2 st. sambolagen). För att den ena sambon ska få överta den gemensamma bostaden ska det först och främst vara skäligt. Sedan måste man kolla på vem som har bäst rätt till bostaden. Faktorer som kan väga in kan vara tillexempel om en sambo är gravid eller om det finns barn i hushållet och det är den ena som ska ha vårdnaden om barnet. I viss mån kan man också ta hänsyn till hur möjligheterna ser ut att skaffa en ny bostad. Det är svårt att säga enbart genom att tolka frågan då alla omständigheter som är relevanta ska vägas in.

Skulle det inte räknas som gemensam bostad:

Om det nu mot förmodan inte skulle räknas som er gemensamma bostad kan du fortfarande ha en chans att få bostaden vid en bodelning (22 § sambolagen). Här ska man också väga in vem som bäst behöver bostaden. Dock försvåras ett sådant övertagande en del om det inte finns barn med i bilden. Då ska ett sådant övertagande enbart godkännas om synnerliga skäl talar för det vilket är högre krav än de som jag ställde upp tidigare i frågan.

Vad du kan göra:

Är det så att ni inte kommer överens om vem som ska få rätt till er gemensamma bostad och alltså inte hur lotterna i bodelningen ska fördelas har du möjlighet att ansöka hos domstolen att få en bodelningsförrättare som hjälper till med det (26 § sambolagen och 17 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare