FrågaFAMILJERÄTTGod man25/02/2018

Vem förvaltar egendom som ärvts av en underårig?

Hej,

Min sambo och jag har tre gemensamma barn, samtliga under tio år. Vi har gemensamt köpt en bostadsrätt och ett fritidshus. Marknadsvärdet på dessa är 5MSEK per styck. I situationen att min sambo skulle avlida, vad sker med de tre minderåriga bröstarvingarnas arv, 2,5MSEK för bostadsrätt samt 2,5MSEK för fritidshuset? Är jag tvungen att lösa ut detta och medlen skall in på konto som förvaltas av en förmyndare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning i samboförhållande

Sambos ärver inte av varandra. När en sambo avlider så ska en bodelning ske på begäran av den levande sambon. En bodelning sker av sambo egendom, sambo egendom utgörs av er gemensamma bostad och gemensamt bohag, se 3 § och 5 § sambolagen. Er permanenta bostad omfattas av begreppet sambo egendom dock inte fritidshuset, fritidshuset skulle därmed inte ingå i en bodelning, se 7 § sambolagen.

Arv

Den legala arvsordningen regleras i ärvdabalken (ÄB). Bröstarvingar ärver i första hand, se 2 kap 1 § ÄB. Sambo och övriga släktingar ärver endast om din sambo har testamenterat arvet.

Underåriga arvtagare

Vid själva bouppteckningen så kan en ställföreträdare förordnas för att tillvarata barnens rätt, detta undviker eventuella intressekonflikter. När era gemensamma omyndiga barn ärver din sambos del av bostadsrätten och fritidshuset så kommer en förmyndare att förvalta arvet. Barnens vårdnadshavare brukar vanligtvis vara förmyndare vilket innebär att du som pappa kommer förvalta arvet åt dem, se 10 kap 2 § föräldrabalken. Förmyndare står under kontroll av överförmyndarnämnden, som utöver tillsyn och kontroll över förmyndarskap. Syftet är att förhindra att barn eller vuxna, som inte kan ta tillvara på sin rätt, missgynnas ekonomisk eller rättslig.

Slutsats

Du kommer i egenskap av förvaltare att förvalta egendomen som era barn ärver ifrån sin sambo. Såväl ditt intresse och dina barns intresse är att bo kvar i bostadsrätten därmed borde det inte finnas några intressekonflikter, likaså med fritidshuset.

Hoppas du har fick svar på din fråga, om du vill ha mer rådgivning kan du boka tid med en jurist genom att ringa oss på 08-533 300 04.

Vänliga hälsningar,

Alba Ehn RandbergRådgivare