FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/12/2017

Vem för målsägandens talan om skadestånd?

Hej! Jag skall på rättegång. I ett mål för olaga hot. Jag är målsägande. Hur vet jag vem som för min talan om skadestånd? Gör åklagaren det eller jag själv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om hur rättegångar ska gå till finns bland annat i Rättegångsbalken.

Den som begår ett brott är i princip skyldig att betala ersättning för de skador som brottet orsakar (skadestånd). Frågan om skadestånd prövas oftast av domstolen i samband med den rättegång som handlar om brottet. (22:1 RB).

Åklagarens skyldigheter gentemot målsäganden

I åklagaren uppdrag ingår att hjälpa en målsägande innan rättegången att bestämma sitt skadeståndsanspråk (hur mycket man vill begära i skadestånd). I regel kan åklagaren också hjälpa målsäganden att framföra kravet på skadestånd i rättegången, om målsäganden vill det. (22:2 RB). Det finns undantag, exempelvis när skadeståndsfrågan är mycket komplicerad. Åklagaren har därutöver ett ansvar för att målsäganden får ett korrekt och vänligt bemötande under hela rättsprocessen.

Om du vill begära skadestånd bör du anmäla det till polisen eller åklagaren. I de flesta fall efterfrågar polisen vad man begär i skadestånd och skickar sedan vidare kraven (yrkanden) till åklagaren. Är du osäker på om du anmält att du vill ha ersättning kan du kontakta åklagaren och fråga vad som gäller i just ditt fall.

Sammanfattningsvis är det alltså i normalfallet åklagaren som för målsägandens talan om skadestånd. Du kan kontakta åklagaren för att få veta vad som gäller i just ditt fall.

På Brottsoffermyndighetens hemsida kan du läsa mer om vad du kan begära i skadestånd.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Charlotta NermarkRådgivare