Vem för göra ansökan om verkställighet av KFM?

Jag har en skuld som är gammal mer en 5år. O deta är en domen från tingsrätt i Malmö. Men jag fått brev från kronofogden att en annan namn vill ha de pengar. De hans mamma och han har skulder mer en 3mil kronor. Kan hans mamma ansöka om domen på hennes son?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag hoppas att jag har förstått den rätt. Du har fått en dom genom tingsrätten i Malmö på en skuld som är mer än 5 år gammal. Nu när Kronofogden vill kräva in dessa pengarna så görs det i ett annat namn (mamman) när det är sonen som tingsrätten bedömde att skulden skulle betalas till. Sonen har lånat ut pengar till dig som du nu ska betala tillbaka. Du har lånat pengar av honom och är då gäldenär. Han är borgenär. Tingsrätten har genom domen fastställt att det finns en skuld.

Eftersom att det har kommit en dom från Malmö tingsrätt kan motparten ansöka om verkställighet. Verkställighet betyder att KFM (Kronofogdemyndigheten) kan hjälpa borgenären att få betalt.

Om ni har skrivit ett enkelt skuldebrev kan detta överlåtas till hans mamma som då blir borgenär 29 § Skuldebrevslagen https://lagen.nu/1936:81. Det är alltså möjligt att överlåta ett enkelt skuldebrev förutsatts att du som gäldenär informeras om att du ska betala till någon annan.

Att sonen och mamman har skulder på mer än 3 miljoner spelar ingen roll i fallet utifrån det du har angett.

Om jag har missförstått din fråga så kommentera frågan så svarar jag.

Jennifer RönnerhedRådgivare