Vem fattar formellt beslut om uppehållstillstånd för anhöriginvandring?

Hej,

jag undrar vem som formellt fattar beslutet om uppehållstillstånd för anhöriginvandring? Gör handläggaren själv det eller är det någon annan?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärenden om uppehållstillstånd hanteras av Migrationsverket formellt sett

Reglerna som bestämmer vem som tar beslut i frågor om uppehållstillstånd hittar du i utlänningslagen. Det är Migrationsverket som beslutar om uppehållstillstånd enligt lag (5 kap. 5 §).

I praktiken är det självklart alltid en handläggare som hanterar ärenden som handlar om uppehållstillstånd. Handläggaren gör utredningar, olika bedömningar och tar till sist ett beslut. Man skulle dock kunna säga att handläggaren inte tar det här beslutet i egenskap av sig själv. Hen har genom sin anställning fått befogenhet att agera för Migrationsverket. Det är alltså formellt Migrationsverket som fattar beslut, även om det i praktiken är en person som hanterar ärendet.

Tycker du att ett beslut eller hantering av ett ärende är fel kan du klaga på Myndigheten och handläggaren

Att det är Migrationsverket som tar beslutet formellt betyder att om du till exempel får avslag på en ansökan om uppehållstillstånd som du tycker är felaktigt och överklagar, så kommer du hamna i en process mot Migrationsverket. Motparten i processen är alltså inte den specifika handläggaren som tog beslutet. En överklagan kan leda till att beslutet ändras.

Skulle du tycka att en handläggare har behandlat dig fel när hen har hanterat ett ärende om uppehållstillstånd kan du JO-anmäla den specifika handläggaren. Du kan i så fall också anmäla Migrationsverket. JO granskar hela myndigheter och de som är anställda hos myndigheterna. Detta kan du göra om du tycker att en myndighet eller handläggare inte har hanterat ett ärende som de ska enligt lag, om du har blivit diskriminerad eller fått dina rättigheter kränkta på ett annat sätt. Detta kan resultera i att myndigheten och/eller handläggaren får kritik, men beslutet i din process ändras inte.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om inte är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare