Vem får vårdnaden när ena föräldern behandlar den andra föräldern illa

Min situation är som följer: bor på skyddat boende då mina barns far hotat mig med knuten näve (ej slagit), tagit stryptag och hållt mig fast med kudde över ansiktet. Allt detta flera gånger och framför våra barn. Han skapade en otrygg och stressig miljö hemma för mig och barnen genom ovannämnda samt daglig ilska, manipulationer mm. Han har ej skadat barnen fysiskt. Dock var äldsta sonen mkt stressad då vi bodde med han. Ofta upprörd över allt och inget, kissade i sängen minst 2 ggr / vecka, hade svårt att andas mm. Alla problem försvann när vi lämnade honom. Har gjort polisanmälan, nästa steg är vårdnadstvist. Då jag uppmanar honom att inte behandla mig så framför barnen säger han "det är lika bra de lär sig nu". Min fråga är, förlorar han vårdnad då han behandlat mig såhär framför barnen? Jag har inga drog problem, dricker ej, har varit hemmamamma i 8 år och varit den som tagit hand om barnen. Dock har han lägenheten.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Vad bra att du har gjort en polisanmälan för det dina barns far utsatt dig för. Din fråga om barnens far kommer att förlora vårdnaden över era barn kan jag tyvärr inte besvara enbart utifrån den information du givit. Ett sådant beslut bygger alltid på en noggrann utredning och bedömning över familjesituationen. Däremot talar den information du givit för att du kommer att ges vårdnaden om era barn. Jag ska förklara vad som allmänt gäller och vilka faktorer som domstolen tittar på vid en bedömning i vårdnadsfrågan.

I en vårdnadstvist ska domstolen alltid döma efter vad som är bäst för barnen enligt 6 kap 2a § Föräldrabalk. Det vill säga barnets bästa är det avgörande för domstolens beslut om vårdnad, umgänge och boende. Vid denna bedömning tittar domstolen särskilt på risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa. Att barnens far har utsatt dig för övergrepp tillmäts alltså särskild betydelse vid bedömningen. Samtidigt tittar domstol särskilt på barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Domstolen tar hänsyn till barnens egna vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Ju äldre dina barn är desto större vikt läggs vid barnens egna vilja.

Det är vanligt att domstolen beslutar om en vårdnadsutredning när de ska besluta i en vårdnadstvist. En vårdnadsutredning innebär att en person från socialen kommer hem till föräldrarna och utreder hur barnet mår i den miljön. Tingsrätten brukar ofta använda denna utredning i sin bedömning men de är inte tvungna till detta. Tanken är att barnets vilja ska komma till tals här. Är dina barn tillräckligt gamla och mogna kommer deras vilja tillmätas stor betydelse vid avgörandet i vårdnadsfrågan som sagt. Som du beskriver låter det som att barnen inte trivs hos sin far, är uppstressade och nervösa vid hans närvaro vilket domstolen kommer att beakta.

Som du beskriver är barnen trygga med dig och du har alltid varit den som tagit hand om dem. Oftast utgår domstolen från den så kallade kontinuitetsprincipen. Denna innebär att domstolen eftersträvar att barn ska ha en stabil tillvaro och att domstolen inte ska rycka upp barn från den tillvaron de redan har. Vidare strävar domstolen efter att hålla syskon samman, det vill säga domstolen vill sällan splittra på syskon.

Ekonomiska förhållanden och materiella saker ska inte spela stor roll vid bedömningen i vårdnadsfrågan.

Vid bedömningen av om vårdnaden skall vara gemensam eller ges åt en av föräldrarna fäster domstolen avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet (6 kap 5 § andra stycket FB). Domstolen får bara döma till gemensam vårdnad om båda föräldrarna vill ha det eller om den ena föräldern vill ha det. Alltså är det bara i det fall båda föräldrarna motsätter sig gemensam vårdnad som domstolen överhuvudtaget inte får döma till gemensam vårdnad. Den som motsätter sig gemensam vårdnad måste anföra vägande skäl. Exempel på vägande skäl är att ena föräldern använder sig av våld mot barn eller annan i familjen. Domstol ser till dessa skäl som anges och beaktar dem vid sin bedömning. För gemensam vårdnad krävs en realistisk möjlighet för föräldrarna att samarbeta. Domstol tittar därför särskilt på föräldrarnas samarbetsförmåga. Om domstol beslutar om ensam vårdnad ges vårdnaden i de flesta fall till den som bäst kan samarbeta och vill främja en god relation mellan barnet och den andre föräldern.

Viktigt att veta är att en dom om vårdnad är inte beständig. Man kan alltid väcka stämning på nytt om omständigheterna förändras.

Hoppas svaret varit till din hjälp.
Med vänlig hälsning

Mimmi OrreniusRådgivare