FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/08/2017

Vem får närvara vid förhandlingar vid domstol?

Hej! Jag är sambo med en person, han är kärande i ett tvistemål mot y och de ska ha förhandling. Får jag närvara? Det handlar om pengar, och är inget personligt. Frågan är väl, är förhandlingar öppna så som en rättegång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregler är förhandlingar är offentliga då regeringsformen säger att domstolsförhandlingar ska vara offentliga, det vill säga att allmänheten och massmedier har rätt att närvara vid rättegångar.

Vissa domstolsförhandlingar kan hållas inom stängda dörrar när sekretessbelagda uppgifter ska åberopas eller lämnas. Jag tolkar detta som ett traditionellt tvistemål med öppna dörrar. (5 kap. Rättegångsbalken)

Om du vill läsa mer om lagarna på området så uttrycks Offentlighetsprincipen uttrycks i TF 2 kap, och reglerna för sekretess finns i offentlighets- och sekretesslagen.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Amanda OlssonRådgivare