FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/11/2014

Vem får huset i bodelning?

Hej!

Jag och min man har separerat, på hans initiativ. Han lämnade mig i våras och flyttade. Vi har 2 st barn, varav den äldsta är 12 år. Jag har bott kvar i huset och haft barnen ca 70% av tiden pga boende situationen. Det har nu gått 8 månader och vi måste lösa boendet. Nu kommer problemet:

Vem ska få huset? Jag har kollat med banken och fått ok att jag kan lösa ut honom för marknadsvärdet. Han kan inte lösa ut mig, men köpa sig något nytt! Jag vill bo kvar, för barnens skull! Så de slipper flytta till 2 nya boenden. Så liten förändring som möjligt för dem tycker jag vore bäst. Han tycker att det är mest "rättvist" om ingen av oss får bo kvar. Han vägrar alltså att sälja till mig.

Jag vill inte bråka. Vill han inte sälja till mig, så får vi väl sälja då. Jag tänker bara på barnens bästa och vill bo kvar.

Tänker jag helt fel, eller är det inte bäst för barnen att få bo kvar i huset, om någon av oss kan köpa ut den andra? Vi kommer ha barnen varannan vecka!

Om jag tänker rätt, finns det något jag kan göra, eller vända mig för att få honom att förstå och tänka om!

Lawline svarar

Hej!

Det du bör göra är att begära att du och din man genomför en bodelning. I bodelningen beslutar ni vem som får vilken egendom. Vid bodelningen har den som bäst behöver bostaden den rätt att tilldelas den, 11:8 äktenskapsbalken (ÄktB). Du kan således åberopa 11:8 ÄktB för att ha rätt att köpa ut din man ur huset. Vid bedömningen av vem som bäst behöver bostaden så väger barnens boende tungt. Att barnen bor 70 % hos dig talar därför för att du ska få överta bostaden. Det faktum att din man har flyttat ut och inte verkar ha någon avsikt att själv bosätta sig i huset, utan sälja det, talar också för att du är den som bäst behöver bostaden. Jag bedömer dina chanser till att få överta bostaden pga att du bäst behöver dem som goda.

Bodelningen är ett avtal som du och din man genomför tillsammans, och därför ska ni som utgångspunkt vara överens. Det som du bör göra är därför att förklara för din man att du, enligt ovan, har rätt enligt lag att få överta huset i bodelningen mot att du löser ut honom. Om han ändå inte går med på att du övertar huset så måste du istället ansöka om bodelningsförrättare, 17:1 ÄktB. En sådan kan besluta om bodelning om makarna inte kommer överens, 17:6 ÄktB.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare