FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/06/2015

Vem får bostaden vid separation?

Hej. Jag och min ex sambo har en lägenhet/bostadsrätt som vi båda äger lika mycket av och delar lån på 50/50. Då han vägrar att flytta ut från bostaden har jag tvingats flytta, och sedan erbjudit honom att köpa ut mig för en värdering på bostaden på 1 700 000:-. Värderingen som mäklaren gjort ligger på 1 600 000:- och 2 bostäder har nyligen sålts för över 1 800 000:- respektive 1 900 000:- i vårat område, därav har jag angett ett högre "erbjudande" till honom än mäklaren värderat.(Jag är villig att köpa ut honom för samma summa)

Från början ansåg han att 1 700 000:- var ett rimligt pris och ringde också banken för att försöka lösa med lån utifrån den summan, men när han såg hur dyrt det blir i månaden för honom så ansåg han helt plötsligt att 1 700 000:- var skandalöst. Jag vill personligen sälja lägenheten men eftersom han vägrar flytta, köpa ut mig för den summan jag erbjudit och vägrar låta mig köpa ut honom så vet jag inte vad jag ska göra längre. Det har gått över 3 månader, vi kommer inte överens om en summa, han vägrar flytta och jag vill sälja alt köpa ut honom. Vad ska jag ta mig till? Måste jag sänka mig och godta mäklarens värdering? Om så är fallet vägrar jag sälja min andel till honom. Vad är då nästa steg? Har läst om att skriva ett brev till tingsrätten för att få hjälp, vad kommer då hända? Om båda vägrar köpa ut/sälja sin del till den andra, alltså att båda vill bo kvar, blir det då en tvångsförsäljning av bostaden?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag antar att ni uppfyller kraven och är samboende eftersom att ni haft delad bostad och säkert bott där ett tag. Sambolagen (2003:376) är därför tillämplig (1 § sambolagen). Lägenheten är samboegendom enligt 5 § sambolagen och ska därför ingå vid en bodelning. En bodelning (8 § sambolagen) är frivillig att företa som sambor men ska göras om någon av er begär det. Er samboegendom (vad som är samboegendom följer av 3-7 §§ i sambolagen) skulle då läggas ihop och sedan delas på hälften. Den summan är sedan eran lott. Som du säger så ska då den som får bostaden köpa ut den andra (17 § sambolagen). Fastigheten avräknas då på dennes lott och sedan får man betala överstigande del till den som inte fick bostaden.

Det kan vara så att den ena parten har rätt att få lägenheten eftersom att den enligt 16 § andra stycket sambolagen har ett särskilt behov av bostaden. Det kallas behovsprincipen och det är främst den som behöver den för att den kommer ha vårdnaden om barnen som kan dra nytta av principen. Även den som på grund av ålder, handikapp eller hälsa i övrigt behöver bostaden få ta över den genom principen. Du nämner inte några sådanan omständigheter så jag utgår från att det inte finns.

Om ni nu då inte kan komma överens så får ni istället vända er till lagen om samäganderätt (1904:48 s. 1) 6 § vilket ger var och en som samäger egendom rätt att begära offentlig auktion. Här vill jag påpeka att det antagligen innebär mindre vinst eftersom att då tillkommer kostnader för den advokat som ska agera god man och sälja bostaden. Det kan vara värt att påpeka det för ditt ex så kanske han kan tänka om så att ni kan komma överens om ett pris. På det sättet skulle någon av er kan behålla bostaden alternativt sälja den och båda hitta ett nytt boende.

Vid en bodelning är huset värderat till marknadsvärdet den dagen då samboförhållandet upphörde medans vid en offentlig auktion säljs bostaden till högstbjudande (men då tillkommer som sagt vissa kostnader som ni tillsammans får dela på).

Om du kommer fram till att du vill tvångssälja fastigheten så lämnar du in ansökan till tingsrätten i den domsaga där fastigheten finns vilke följer av 18 § samäganderättslagen.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Om det är något som fortfarande är oklart är du välkommen att återkomma.

Lawline Rådgivare