Vem får bostaden när samborelationen tar slut?

Hej, Jag och min sambo äger en fastighet tillsammans i ett attraktivt område i Örebro. Vi ska separera och båda vill ha fastigheten. Hon vill inte sälja den till mig. Jag har ett särkullbarn, 21 år,som bor hemma och hon har ett, 19 år, samt så har vi ett gemensamt som också bor hemma,12 år. Jag har föreslagit att vi går ut på marknaden och den som betalar mest köper huset, hon, jag eller 3:e part. Jag har lite mer sparade pengar än hon men hon tjänar betydligt mer än jag, så vi är ungefär jämnstarka. Nu menar hon att en bodelningsförrättare kan ge den av oss som har störst behov av fastigheten rätt att köpa den. Båda av oss kan köpa något att bo i som alternativ. Vad stämmer i detta? Jag accepterar att jag inte får huset om vi kan sälja det för mer än jag är beredd att betala.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När sambor flyttar isär sker vanligen en bodelning på liknande sätt som vid en skilsmässa mellan gifta makar. Antingen sköter ni själva bodelningen, det enda som krävs är att ni upprättar ett dokument skriftligen och skriver under båda två. Det är nämligen inte möjligt att registrera en bodelning mellan sambor hos Skatteverket. Kan ni inte komma överens går det bra att ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten. Ansökan kostar 900 kronor och utöver det betalar ni bodelningsförrättarens arvode, vanligen är han eller hon advokat. Skulle ni inte vara nöjda med den fördelning bodelningsförrättaren gör finns vidare en möjlighet att väcka talan vid tingsrätt mot beslutet.

För sambors del är det samboegendomen, gemensam bostad och bohag, som ska delas lika. Bodelningen sker med utgångspunkt i sambornas ekonomiska läge så som det såg ut vid ”den kritiska tidpunkten”, det vill säga då samboförhållandet upphörde. Senare uppkomna skulder räknas exempelvis inte med. Vad gäller värderingen av egendomen finns ingen klar lagregel om hur den ska gå till. Det anses mindre lämpligt att utgå ifrån värdet den dag då samboförhållandet upphörde eftersom värdeförändringar kan ske fram till dess att bodelningen faktiskt förrättas. I tidigare rättsfall har domstolen istället för tidpunkten för separationen utgått ifrån tidpunkten för bodelningen. Vidare är det marknadsvärdet på egendomen eller det verkliga värdet som det också kallas som gäller. Det är möjligt att komma överens om värdet för att undvika dyra tvister och värderingar men har samborna svårt att enas är det vanliga att en värderingsfirma anlitas. Från det värde som fastställs brukar domstolen i regel räkna av ett latent mäklararvode och latent realisationsvinstskatt. Det värde på er fastighet som efter en sådan beräkning kvarstår är det som kommer att gälla när er samboegendom fördelas.

Precis som din sambo säger kan en bodelningsförrättare bestämma vem av er som ska få bostaden på sin lott och alltså få bo kvar i den. Det finns en regel för hur frågan om den gemensamma bostaden ska hanteras, 16 § Sambolagen. Där anges att ”Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning. En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.”. Den grundläggande principen som styr vilken sambo som ska få vad brukar kallas för behovsprincipen.Många olika faktorer beaktas vid behovsprövningen. Om den ena sambon vid separation ensam får vårdnaden om de gemensamma barnen har denne i regel störst behov av bostaden. Det samma gäller om barnen huvudsakligen ska bo hos den ena sambon. Närheten till barnomsorg och skolgång är andra relevanta faktorer. Vidare kan en sambos ålder, handikapp och hälsa i övrigt vara faktorer som bör tillmätas betydelse vid prövningen av om denne har störst behov av bostaden. Slutligen kan närheten till en sambos arbetsplats och möjligheterna att erhålla bostad på annat håll vara relevanta faktorer.

Utöver behovsprövningen ska det även göras en skälighetsbedömning. Det innebär att även om den ena sambon anses ha störst behov av bostaden måste det med hänsyn till omständigheterna i övrigt anses skäligt gentemot den andra sambon att bostaden tilldelas den förste. Vid skälighetsbedömningen bör det beaktas om bostaden har ett särskilt affektionsvärde för den ena sambon, till exempel om det är dennes föräldrahem eller släktgård. Kort sagt blir det fråga om en helhetsbedömning där den ena sambons behov får vägas mot omständigheter som talar mot att han eller hon ska få bostaden på sin lott.

Då jag inte vet mer om omständigheterna i er situation är det svårt att säga något närmare om vem av er som kan tänkas ha störst behov av bostaden i lagens mening men jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare