FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/01/2018

Vem får bevittna en framtidsfullmakt?

Hej! Vi har tagit fram en framtidsfullmakt för min mamma. Vem får bevittna den när hon undertecknar avtalet? Kan min sambo och dotter göra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Två personer ska vittna när din mamma skriver under framtidsfullmakten eller intyga om att hon har skrivit under fullmakten. Vittnena ska även förstå att det handlar om en framtidsfullmakt och bekräfta framtidsfullmakten med sina underskrifter. (4 § lagen om framtidsfullmakter)

Personer som inte får vara vittnen

Lagen om framtidsfullmakter hänvisar till vittnesreglerna i 10 kap 4 § 1 stycket ärvdabalken. Vittnet får inte vara under 15 år eller lida av en psykisk störning som gör att personen inte förstår vad den vittnar till.

Fullmaktshavaren får inte vara vittne. Make eller sambo till din mamma får inte vara vittnen. Föräldrar, syskon eller barn till din mamma får inte heller vittna. En svåger eller svägerska till din mamma får inte heller vara vittne. (4 § lagen om framtidsfullmakter och 10 kap 4 § 1 stycket ärvdabalken)

Din sambo och dotter får vittna om de uppfyller kraven

Din sambo och dotter får alltså bevittna när din mamma skriver under framtidsfullmakten om din dotter är över 15 år och ingen av dem lider av en psykisk störning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare