FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/01/2017

Vem får behålla bostaden vid skilsmässa?

Jag ska skilja mig. Jag har tre barn från ett tidigare äktenskap. Radhuset vi bor i köpte jag innan jag träffade min nuvarande man. Vi skrev ett äktenskapsförord, som aldrig registrerades och som tyvärr har kommit på avvägar. Min fråga är, har jag någon fördel till huset eftersom jag har barn, eller gäller ändå att man delar hälften? barnen är 17,15,13. Med vänlig hälsning Maria

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om bodelning finns i äktenskapsbalken. Vid en skilsmässa delar man alltid hälften på giftorättsgodset, vilket är i princip allt utom det som är enskild egendom är giftorättsgods (se 11 kap. 3 § och 7 kap. 1 §).

Det finns en regel som ger den make som bäst behöver bostaden rätt att få den på sin lott i bodelningen (se 11 kap. 8 §), att du har barn som bor hos dig är till din fördel vid bedömningen om vem som bäst behöver bostaden. Om ert radhus är värt mer än vad du ska få i bodelningen blir du tvungen att betala mellanskillnaden till ditt ex så att bodelningen blir korrekt (se 11 kap. 10 §).

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Rebecca AxelssonRådgivare