FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/02/2018

Vem får avliva ett djur om djuret lider?

Är det bara ägaren som får avliva sitt djur om den lider? O bor hos en kompis.. Den har svårt o gå pga långa klor

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om vård och behandling av husdjur regleras i djurskyddslagen.

Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom (2 § djurskyddslagen). Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa ska djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär eller andra åtgärder vitas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart (9 § djurskyddslagen). Enligt förarbeten är det djurets ägare eller den som på någon annat sätt har djuret i sin vård. Detta kan jämföras med 30 § djurskyddslagen som syftar till att en veterinär eller polisman och i brådskande fall någon annan genast måste avliva djuret om de har påträffat ett djur som är svårt skadat. '

Som svar på din fråga är det i detta fall endast djurets ägare som får avliva djuret.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare