Vem bör äga bostadsrätten?

HEJ!

MIN FRÅGA GÄLLER ÄGANDE AV EN LÄGENHET. DET ÖR SÅ ATT MIN MAMMA HAR EN LÄGENHET SOM JAG HAR FLYTTAT IN I EFTERSOM HON HAR BLIVIT VÄLDIGT SJUK OCH BEHÖVER MYCKET HJÄLP. MEN EFTERSOM LÄGENHETEN ÄR LITEN SÅ VILL VI KÖPA NÅGOT STÖRRE. JAG TÄNKER TA LÅNET OCH MAMMA STÅ FÖR INSATS FÖR SIN LÄGENHET. MEN BANKEN ÄR OVILLIG ATT GE LÅN EFTERSOM DET ÄR INTE JAG SOM ÄGER LÄGENHETEN UTAN MIN MAMMA. DÅ TÄNKTE VI OM MÖJLIGHETEN ATT JAG KAN "TA ÖVER" ELLER DELA ÄGANDERÄTTEN TILL LÄGENHETEN. JAG HAR INGA SYSKON. ÄR DET MÖJLIGT OCH HUR MAN I SÅ FALL GÅR TILLVÄGA?

TACK FÖR HJÄLPEN

MVH IRMA SNIRAITE

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till LawLine.

När det gäller lån till bostadsrätter (eller fast egendom) gör en oftast så att den som ämnar att bo och leva i lägenheten står som ägare ( och är medlem i bostadsrättsföreningen), i det fallet bör din mamma själv stå på lånen med dig som borgensman. Detta betyder att du ansvarar för betalningen av din mors lån så som om de var dina egna. Värt att istället göra är att ni, precis som du nämner, båda blir skrivna som ägare på lägenheten. I det fallet får ni reglera skulden internt. I det fallet kan du låna pengarna som behövs till lägenhet i ditt namn direkt, sedan även du står som ägare till lägenheten. Hur som så anser jag att du bör tala med din bank.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, i annat fall är ni välkomna att återkomma med följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare