Vem blir ansvarig om hund dödar katt

Vad händer om en katt tar sej in hos grannen och blir dödad av deras hund?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 19 § så har hundägare ett så kallat strikt ansvar. Det innebär att de blir ersättningsskyldiga för skada som hunden orsakat även om de inte varit vållande eller vårdslösa. Så i det scenario du beskriver så blir hundägaren ersättningsskyldig för skadan, dvs med kattens värde till kattägaren.

Om kattägaren anses ha brustit i ansvar av tillsyn över katten kan ersättningen komma att jämkas.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare