FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende30/10/2017

Vem betalar Lantmäteriets avgift när jag köpt loss min arrendetomt från kommunen?

Hej

Jag har en stuga med arrendetomt idag som kommunen äger , kommunens tomt inkluderar flera tomter och vi har fått erbjudande om att köpa loss våra resp tomter som är utmätta med resp yta på vardera tomt

Vem betalar Lantmäteriets avgift när detta är klart?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du har köpt loss en arrendetomt ska du ansöka om lagfart för att registrera att du är ny ägare av fastigheten. För att registrera lagfarten tar Lantmäteriet ut en expeditionsavgift för att täcka kostnaden för handläggningen som idag (2017) uppgår till 825 kronor. Det är normalt du som köpare som står för betalningen av denna avgift eftersom det är du som söker lagfart. För registrering av lagfarten ingår även att betala stämpelskatt motsvarande 1,5 % av det som är högst av köpeskillingen och fastighetens taxeringsvärde. Både säljare och köpare har ett gemensamt ansvar för att betala stämpelskatten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare