Vem betalar lagfart efter arvsskifte?

Hej!

Vi är fyra syskon i dödsboet efter våra föräldrar som har gått bort. I dödsboet finns föräldrarnas hus som ena systern ska ta över. Hon vill ta hjälp av jurist att ordna med hennes lagfart till huset och min fråga är om vi övriga syskon är skyldiga att vara med och dela på den kostnaden? Vi anlitar jurist för att upprätta arvsskifteshandlingen och den kostnaden kommer vi självklart dela på. De båda bouppteckningarna är stämplade och klara.

Med vänliga hälsningar Maria

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dödsboet ska betala arvode och kostnadsersättning till boutredningsmannen. Från dödsboet ska även medel tas för att ersätta boutredningsmannen för utgifter denne haft i direkt anslutning till uppdraget.

Om dödsboets tillgångar inte täcker boutredningsmannens fordran, ska den som sett till att få boutredningsmannen utsedd betala. Har flera ansökt om att boutredningsmannen ska utses svarar de alla för att boutredningsmannen ska få sin fordran betald (ärvdabalken (1958:637) 19:19 2 st). Av detta följer, att finns det tillgångar kvar, ska boutredningsmannen betalas med tillgångar från dödsboet. Är det inte boutredningsmannen som bistår henne med lagfarten, ska den jurist som hjälper henne med lagfarten, inte få betalt av dödsboet, utan hon får betala själv.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare