Vem betalar för rättegången om jag inte blir dömd?

Hej! Min före detta make anmälde mig för olaga vapeninnehav vid vår skilsmässa, polisförhör, samt frivårdsundersökning samt rättegång utfördes, det blev nytt polisförhör sedan lades fallet ned , Vem skall betala advokat och allt det andra rättegång etc? mvh Charlotta Hultstam

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så länge du inte blir dömd till brottet kan man begära att få sina kostnader täckta av staten (31 kapitlet 2 § rättegångsbalken). Detta gör i regel försvararen i innan domslutet.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Oskar JanssonRådgivare