Vem betalar för en skada i en hyresrätt?

Hejsan!

För ett tag sedan gick ett fönster sönder i min lägenhet som jag hyr i andrahand (som är en hyresrätt). Skadan uppkom genom egen vårdslöshet när det skulle öppnas, det går inte att stängas ordentligt då flera spärrar är skeva och har varit så i flera månader men först nu som jag förstått att jag verkligen måste ta tag i de.

Hur går jag tillväga? Ska jag be hyresvärden om reparation eller ska jag ta tag i de själv? Vem ska stå för betalning??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår av 12 kap 24 § Jordabalken (JB) att hyresgästen väl ska vårda lägenheten under hyrestiden. Det betyder att du som hyresgäst är skyldig att ersätta skada som du själv orsakat. Vid rena olyckshändelser bör du dock inte bli ansvarig men då ska du också kunna påvisa detta på ett sakligt sätt.

Som du själv säger så har du själv orsakat skadan av fönstret och du kommer då bli ersättningsskyldig för detta.

Du bör vända dig till din hyresvärd då de i många fall redan har avtal och kontakter med företag som utför reparationer. Om du utför arbetet själv utan att fråga hyresvärden kan du riskera att du får betala ett skadestånd för fel som uppstått under den tid du bott i lägenheten, 12 kap 24a § JB.

Sammantaget… är det enligt lagen du, som försummat skadan, som blir ersättningsskyldig för den. Du bör vända dig till din hyresvärd för att få svar på hur denna vill att skadan ska repareras.Troligtvis utför hyresvärden reparationen och du får sedan en faktura för vad reparationskostnaden uppgick till.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare