FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/03/2017

Vem bestämmer om åtal för mened ska ske?

Om ett vittne, under ed, i en vårdnadstvist, ljuger, vem bestämmer om åtal för mened ska ske.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om åtal hittar du i bl.a 20och 47 kap. Rättegångsbalken. Det är först och främst åklagaren som ska väcka åtal, men om åklagaren beslutar att inte väcka åtal så kan man som enskild skicka in en ansökan till tingsrätten om detta.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare