FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/08/2017

Vem bestämmer hur en person ska begravas?

Vi är oense i ett dödsbo, gällande vår fars begravning.

Det finns inget testamente eller annat, tex vita arkivet, som anger hur vår far ville bli begravd.

Dödsboägare består 3 bröder.

En av bröderna har inte haft kontakt med fadern på över 35 år.

Den andre har haft sporadisk kontakt med fadern genom åren men mellan varven har dessa varit ovänner. Den tredje brodern har haft mer kontinuerlig kontakt, ca 1-4 veckors mellanrum. Relationen mellan dessa två har alltid varit god.

Fadern har sedan 26 år tillbaka varit sammanboende med en kvinna som inte är mor till oss.

Brodern som då under vissa perioder varit ovän med sin far, hävdar att fadern till honom sagt att han önskar kremeras och att askan sprids på ett specifikt sätt.

Ingen annan har hört talas om något av detta, före dödsfallet. Varken från fadern eller sonen/brodern.

Tvärtom så har sambon och vår far varit överens om jordbegravning.

Vem kan bestämma om hur vår far ska begravas?

Sambon som bott tillsammans med honom i 26 år och även då vårdat honom i hemmet eller en medelålders son, som bor långt i från sin far och som inte haft någon kontakt med honom på flera år emellanåt?

De två andra bröderna ser det som självklart att sambon ska få begrava sin man, vår far.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna ge dig ett svar på din fråga har jag använt mig av begravningslagen, du hittar den här.

Det är din pappas önskan som ska vara vägledande när det gäller frågor om kremering och gravsättning. Att frångå den önskan är inte straffbelagt men bör följas. Detta blir dock svårt när olika personer hävdar olika önskningar som i ditt fall. Vid en sådan här tvist kan ni begära att den som är ansvarig för begravningsverksamheten på orten agerar medlare mellan er. Om ni fortfarande inte kommer överens om något kommer Länsstyrelsen att pröva vem som ska få bestämma i frågorna kring kremering och gravsättning. Vid denna prövning ska Länsstyrelsen ta hänsyn till din fars önskemål och era personliga förhållanden till honom såsom sammanlevnad, släktskap eller annan nära anknytning. (5 kap 1, 3 och 4 §§ begravningslagen)

Jag skulle rekommendera att ni kontaktar en begravningsbyrå, om ni inte redan gjort det, eftersom de har stor erfarenhet i sådana här frågor och kan hjälpa er att komma i kontakt med rätt person.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är det bara att återkomma i kommentarsfältet här nedan! Känner du att du behöver mer kvalificerad hjälp och rådgivning är du även varmt välkommen kontakta Lawline Juristbyrå.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare