Vem bär ansvaret för varan under leveransen?

Jag köpte en vara från en butik på nätet och valde till expresspaket med Posten. Varan är alltså skickad spårbar. Jag har inte fått varan men har betalat fakturan. Det har gått snart två månader och en reklamation är gjord men Posten påstår att varan är utlämnad till mottagaren, vilket den inte är. Vem är det som bär ansvaret? Ska jag kräva återbetalning från Posten, E-butiken eller fakturaföretaget?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Utifrån sättet du har formulerat din fråga utgår jag från att du köpt varan i egenskap av privatperson, och då är konsumentköplagen tillämplig. Den som bär risken för varan ansvarar för om varan förstörs eller kommer bort. Detta regleras i 8 § konsumentköplagen, som även anger att risken för varan går över på köparen när varan avlämnas. Enligt 6 § konsumentköplagen är varan avlämnad när den kommit i köparens besittning. Detta betyder att varan är avlämnad när köparen har tagit hand om den, t.ex. genom att hämta den på Postens utlämningsställe.

Eftersom du inte hämtat ut varan är det säljaren, alltså e-butiken, som bär risken för varan. Du bör därför kräva återbetalning från e-butiken. E-butiken i sin tur får sedan kräva betalning från Posten om den anser att det är Posten som är ansvarig för att varan försvunnit.

Enligt 3 § första stycket konsumentköplagen är avtalsvillkor som är till nackdel för köparen i jämförelse med bestämmelserna i konsumentköplagen ogiltiga. Detta innebär att säljaren inte får ha avtalsvillkor som gör att du ska bära ansvaret för att varan försvann under leveransen.

Hoppas att mitt svar är till hjälp för dig.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare