Vem bär ansvaret för en hund som bitit en människa?

Min 7 åriga dotter blev attackerad av en stor hund som bet henne i ansiktet. Det hela slutade med sex stygn på höger kind. Hunden var hos sin fodervärd när detta hände. Fodervärden äger inte hunden. Vi har pratat med ägaren till hunden som absolut inte vill ta nåt ansvar för det som hänt utan skyller allt på fodervärden. Ägaren har nu hunden hos sig.

Vi vill polisanmäla detta och yrka på skadestånd för dottern kommer få två fula ärr på sin kind och i värsta fall nervskador på överläppen.

Vem ska vi anmäla? Vem bär ansvaret för hunden?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga.

Enligt 19 § 1 st. lagen om tillsyn över hundar och katter ska en skada som orsakats av en hund ersättas av dess ägare eller innehavare. Ni kan alltså begära skadestånd från vem ni vill av antingen fodervärden (som var innehavare vid händelsen) eller ägaren. Både ägaren och innehavaren har ansvar för att skadan blir ersatt, oavsett om de vållat skadan eller inte. De har s.k. strikt ansvar för skador orsakade av hunden, och därför spelar det ingen roll om de skyller på varandra. De hade båda ansvar för hunden som bet din dotter. Om ni väljer att begära skadestånd från ägaren får ägaren i sin tur själv begära ersättning från fodervärden i efterhand för det hen fått betala i skadestånd till din dotter, om ägaren inte anser sig vara vållande till skadan.

Hoppas mitt svar är till hjälp för er!

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare