Vem bär ansvaret för att inloggningskort på arbetsplatsen ej fungerar?

Hej! Jag undrar om jag har rätt till lön i följande fall: Jag är timanställd och hade ett avtalat arbetspass lördag 09-14 och när jag kommer till jobbet fungerar inte datasystemet som ska aktivera mitt låneinloggningskort till datorn (då jag glömde mitt ordinarie kort förra gången jag jobbade) som är ett inloggningskort till datorn. (Har inte jobbat på 14 dagar och då avaktiveras lånekortet automatiskt efter 10 dagar) jag hade nu med mig mitt ordinarie kort den här gången plus mitt lånekort men datasystemet som ska avaktivera Lånekortet och aktivera det ordinarie kortet fungerar inte. Jag Jobbar på kundtjänst och Kortet krävs för att telefon och dator ska fungera ihop. Jag blir hemskickad från jobbet pga att jag inte kan ta samtal då mitt kort inte fungerar (vilket hade kunnat lösas genom att som sagt aktivera ett kort igen) Det fanns inga andra arbetsuppgifter för mig än att ta samtal så jag blev hemskickad och platschefen sa att hon skulle se vad hon kunde göra för att jag kunde få 5tim nästa söndag istället. Jag kan egentligen inte nästa söndag pga en förälders 60-årskalas, har jag rätt att få lön för den här lördagen jag blev hemskickad? Tack:)

Lawline svarar

Hej! Först ska sägas att det är arbetsgivarens centrala skyldighet att betala ut lön, medan motsvarande skyldigheten för arbetstagaren givetvis är att göra sig tillgänglig för de överenskomna arbetsuppgifterna. Den centrala lagen på området är LAS (1982:80). Stor avtalsfrihet råder på området. Det kan därför inte uteslutas att svaret på din fråga framgår av kollektivavtalet på din arbetsplats, om det inte rentav skulle framgå av ditt ev. skriftliga anställningsavtal. Oavsett om du är med i fackföreningen på platsen eller inte, så är nämligen ett ev. kollektivavtal normerande angående de anställdas rättigheter och skyldigheter.

Oavsett vilken anställningsform det handlar om i det enskilda fallet så kommer frågan att handla om vem, du eller din arbetsgivare, som står risken för att inloggningen inte lyckades. Det är möjligt att denna fråga inte är påtänkt på din arbetsplats och att frågan inte är besvarad. Min bedömning är dock, att det är andra som har hand om datasystemet och ska se till att det fungerar.

Eftersom detta inte tillhör dina arbetsuppgifter, torde det således inte vara du som bär ansvaret för denna brist. Följaktligen torde det inte vara du som brustit i din arbetsplikt, och du torde inte kunna lastas för detta, oavsett vilken nytta arbetsgivaren haft av att du varit där, redo att arbeta, den aktuella dagen. Således borde du få betalt för hela denna tid, då du inte brutit mot anställningsavtalet eller några underförstådda villkor.

Relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare bör dock vårdas, och jag råder dig att vara ödmjuk gentemot denne i frågan. Kanske är det viktigare för dig att behålla en god relation och få fortsatt förtroende, än att få betalt för några få timmar. Detta låter jag vara osagt. Prata gärna med den facklige representanten på arbetsplatsen.

Lars BålmanRådgivare