Vem bär ansvaret för att inloggningskort på arbetsplatsen ej fungerar?
Lawline svarar
Hej! Först ska sägas att det är arbetsgivarens centrala skyldighet att betala ut lön, medan motsvarande skyldigheten för arbetstagaren givetvis är att göra sig tillgänglig för de överenskomna arbetsuppgifterna. Den centrala lagen på området är LAS (1982:80). Stor avtalsfrihet råder på området. Det kan därför inte uteslutas att svaret på din fråga framgår av kollektivavtalet på din arbetsplats, om det inte rentav skulle framgå av ditt ev. skriftliga anställningsavtal. Oavsett om du är med i fackföreningen på platsen eller inte, så är nämligen ett ev. kollektivavtal normerande angående de anställdas rättigheter och skyldigheter.
Oavsett vilken anställningsform det handlar om i det enskilda fallet så kommer frågan att handla om vem, du eller din arbetsgivare, som står risken för att inloggningen inte lyckades. Det är möjligt att denna fråga inte är påtänkt på din arbetsplats och att frågan inte är besvarad. Min bedömning är dock, att det är andra som har hand om datasystemet och ska se till att det fungerar.
Eftersom detta inte tillhör dina arbetsuppgifter, torde det således inte vara du som bär ansvaret för denna brist. Följaktligen torde det inte vara du som brustit i din arbetsplikt, och du torde inte kunna lastas för detta, oavsett vilken nytta arbetsgivaren haft av att du varit där, redo att arbeta, den aktuella dagen. Således borde du få betalt för hela denna tid, då du inte brutit mot anställningsavtalet eller några underförstådda villkor.
Relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare bör dock vårdas, och jag råder dig att vara ödmjuk gentemot denne i frågan. Kanske är det viktigare för dig att behålla en god relation och få fortsatt förtroende, än att få betalt för några få timmar. Detta låter jag vara osagt. Prata gärna med den facklige representanten på arbetsplatsen.