Vem ärver värdeökning av enskild egendom?

Vad händer med enskild egendom, bostadsrätt, som ökat i värde efter en bodelning efter dödsfall?

Vem ärver då det som bostadsrätten ökat i värde?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv återfinns i ärvdabalken (ÄB) och reglerna om enskild egendom och bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Det framgår av din fråga att det rör sig om enskild egendom. Av 10 kap. 1 § ÄktB framgår att det enbart är makarnas giftorättsgods som ska ingå i bodelningen. Det innebär att enskild egendom inte ingår i bodelningen utan istället tillfaller den maken vars enskilda egendom det är.

Om det är ägaren till bostadsrätten som har avlidit blir hela bostadsrätten, inklusive värdeökningen, en del av dennes dödsbo och ska fördelas enligt arvsreglerna i ÄB. Det görs alltså ingen skillnad mellan bostadsrätten och värdeökningen vid fördelning av arv. Förutsatt att den avlidne inte har något testamente kommer arvet att fördelas lika mellan den avlidnes bröstarvingar, det vill säga barn och barnbarn, enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Hoppas att det här besvarade din fråga!

Sara NordekvistRådgivare