Vem ärver om inga släktingar finns?

Hej!

Jag har förstått att jag som maka inte automatiskt äver min svärfar om min make går bort innan min svärfar. Min make har dock inga syskon eller barn. Vem ärver då? Ingen? Allmänna arvsfonden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

I första hand är det bröstarvingar som ärver enligt 2 kap 1 § ärvdabalken (ÄB) när någon avlider. Finns det inga barn, barnbarn osv. är det enligt 2 kap. 2 § ÄB arvlåtarens föräldrar som skall dela lika på arvet. Lever inte den avlidnes föräldrar är det istället den avlidnes syskon, syskonbarn som ärver. Finns inte heller föräldrar, syskon, syskonbarn är det enligt 2 kap. 3 § ÄB den avlidnes mor och farföräldrar som delar på arvet. Är mor eller farföräldrarna döda blir det istället dessas avkomlingar som ärver, alltså morbröder, mostrar, fastrar, farbröder.

Kusiner har inte arvsrätt.

Om din svärfar inte har några bröstarvingar och inte heller sina föräldrar eller syskon kvar i livet och även far och morföräldrarna och dessas avkomlingar är avlidna, träder allmänna arvsfonden in som arvtagare enligt 5 kap. 1 § ÄB, såvida inte ett testamente finns upprättat till förmån för annan.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare