Vem ärver min man, jag eller hans syster?

Jag och min sambo ska gifta oss, och har skrivit äktenskapsförord att all egendom nu och i framtiden är enskild. Om min man avlider före mig, ärver jag då honom eller ska hans syster ärva en del?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din man avlider är det i första hand hans bröstarvingar (barn) som skall ärva honom, detta framgår av 2 kap 1 § Ärvdabalken(ÄB). Arvet efter honom kommer då att vara hans enskilda egendom. Jag förutsätter dock här i mitt svar att det inte finns några bröstarvingar. Finns det inga bröstarvingar till din man går arvet efter honom till dig (hans maka) enligt 3 kap 1 § ÄB. Det är således du och inte hans syster som ärver din man.

Din mans syster kan däremot efter din död ha rätt till efterarv efter din man. Detta framgår av 3 kap 2 § ÄB. Det är då den delen av din egendom vid din död som kommer från din mans arv som kommer att fördelas på din mans levande arvingar. Om din mans syster eller barn till syster eller barn till dessa osv. lever vid din bortgång så kommer de ha rätt till efterarv från din man. Den andra delen av din egendom vid din bortgång som härstammar från dig kommer däremot att delas upp på dina arvingar.

Äktenskapsförordet kommer således inte att spela någon roll för arvsrätten om din man dör (förutsatt att ingen av er har några barn). Det är först efter er bådas död som uppdelningen av egendomen får betydelse för era arvingar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du har några vidare funderingar.

Louise KjellbergRådgivare