Vem ärver min dotter?

Min dotter har köpt en bostadsrätt för ca 2 år sedan, inga barn. Pojkvän har nu flyttat in o är skriven på hennes adress sedan ung 2 månader sedan. Om det faller ut väl så kommer dom att gifta sig framöver. Vem ärver min dotter? Hon har en syster med 3 barn, far och mig (mor).

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en person dör ska personens kvarvarande tillgångar fördelas. Detta sker genom arv.

I arvsklasserna finns personer som kan ärva den avlidne. Den första arvsklassen består av arvlåtarens barn. Har den avlidne personen inga barn ärver personer i den andra arvsklassen. Den andra arvsklassen består av arvlåtarens föräldrar. Om föräldrarna inte är vid livet ärver den avlidne personens syskon. Om arvlåtaren inte heller har syskon vid livet ärver syskonets barn. Det finns även en tredje arvsklass. I den tredje arvsklassen finns den avlidnes mor- och farföräldrar, 2:1-3 §§ Ärvdabalk (1958:637) (ÄB). En sambo ingår inte i någon av arvsklasserna i ÄB.

Om en person är gift när den avlider ska dock kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken, 3:1 ÄB.

Sammanfattningsvis: Om din dotter gifter sig kommer hennes make att ärva henne. Om din dotter inte gifter sig kommer hennes mor och far att ärva henne eftersom att hon inte har några egna barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare